maandag 28 februari 2011

Kijkwijzer - Vervolg

Vorige week ben ik gestart met de coachingsgesprekken. Deze gesprekken vinden plaats nadat ik een muzische activiteit gevolgd heb. Op voorhand bezorg ik de leerkrachten onderstaande kijkwijzer. Deze bestaat uit drie kolommen.


Kolom 1: VAN
Hier noteer ik de vaststellingen en observaties tijdens het bijgewoonde lesmoment. 
Kolom 2: VIA
Hier staan de criteria voor een goede muzische activiteit.
Kolom 3: NAAR
Hier noteer ik de vragen ter verduidelijking, verbreding en verdieping die ik gebruik tijdens het gesprek nadien.


Tijdens het bezoek en het gesprek gebruik ik 6 voorafbepaalde focussen:

  • Het tweeledig proces van creëren en beschouwen
  • Het kind centraal
  • Doelgerichtheid
  • Integratie van de verschillende muzische domeinen
  • Het muzisch proces
  • Evalueren




De leerkrachten vullen na het klasbezoek en het gesprek zelf het verslag aan op de laatste bladzijde. Hier gebruik ik 5 standaardvragen:
  1. Ons M.V.-onderwijs is de laatste jaren erg geëvolueerd. Hoe ver sta jij?
  2. Wat zie je als winst voor jezelf, voor je leerlingen?
  3. Waarin voel je je sterk?
  4. Waarin voel je je nog onzeker? Waarin heb je nog ondersteuning nodig?
  5. Hoe ga je hiermee aan de slag? Wat heb je daarvoor nodig?

Mijn hoofddoelstelling:

Een zicht krijgen op de huidige toestand van het M.V.-onderwijs in onze school. Hoever staan we met het gebruik van de leerplandoelen muzische vorming in de georganiseerde activiteiten en lessen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten