De doelstelling van de klasbezoeken, die tijdens het tweede trimester zullen plaatsvinden, hebben tot doel het muzisch aanbod op school in kaart te brengen en te optimaliseren. Daarom is het belangrijk om te vertrekken vanuit de huidige situatie; hoe wordt er nu aan muzische vorming gewerkt op school?
De hoofddoelstelling van deze bezoeken is een zicht krijgen op het muzisch aanbod; de sterke punten versterken en de pijnpunten aan te pakken.
Na een klasbezoek volgt steeds een functioneringsgesprek. Hier wordt de gevolgde les besproken en worden concrete actiepunten afgesproken. Nadien is het aan de leerkracht om deze actiepunten tot uitvoering te brengen. Het effect wordt tijdens een opvolgingsgesprek besproken. Dit gesprek kan eventueel een personeelsvergadering zijn. Hier wordt uitgemaakt of de kwaliteit van ons muzisch aanbod is verhoogd.
Uiteindelijk is de cirkel.
Ik vind deze voorstelling een mooi en duidelijk model. Dit schema van beginsituatie-analyse kan je volgens mij op alle situaties toepassen.
Bij de kijkwijzer, die de leerkrachten voor het klasbezoek krijgen, hoort volgende bijlage van het VVKBaO. Dit model wordt gebruikt om een zicht te krijgen op de beginsituatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten