zaterdag 20 november 2010

Discussiepunt II

Naar aanleiding van een blogartikel van een van mijn medestudenten wil ik graag een reactie plaatsen op mijn eigen blog.

"Mens en Techniek" - "Beeldopvoeding"

In de eerste plaats moet een muzische activiteit voldoen aan minstens drie van volgende vier criteria.

Beschouwen (keuze) en/of Creëren (keuze)

Origineel (voorwaarde) en Creatief (voorwaarde)



Een les techniek voldoet over het algemeen maar aan twee van deze criteria, omdat je meestal met een stappenplan of naar een vooraf bepaald eindproduct toe werkt. Deze criteria zijn:

Beschouwen en Creëren

Vier van de dertien doelstellingen uit "Mens en Techniek" kunnen eventueel in een activiteit "beeldopvoeding" geïntegreerd worden, op voorwaarde dat ze aan (ten minste) drie van de vier voorwaarden voldoen! 


De dertien doelstellingen uit het leerplan "Mens en Techniek" van het VVKBaO:

6.1. Kinderen zien in dat courante producten gemaakt zijn uit welbepaalde materialen en/of grondstoffen.
6.2. Kinderen kennen verschillende energiebronnen.
6.3. Kinderen zien in dat energie noodzakelijk is voor het functioneren van niet-levende systemen.
6.4. Kinderen zien in dat veel voorwerpen in hun omgeving een aanvulling of verbetering zijn van menselijke functies en maken er functioneel gebruik van.
6.5. Kinderen zien in dat instrumenten evolueren en dat ze bij het eigen lichaam ontstaan zijn.
6.6. Kinderen zien in dat producten worden gemaakt volgens bepaalde technische principes. 
6.7. Kinderen kunnen op hun niveau uitleggen hoe een aantal distributiesystemen in hun omgeving zorgen voor aanvoer van water, energie...
6.8. Kinderen zien in dat in hun omgeving verschillende informatieverwerkende toestellen voorkomen, waarvan ze er zelf enkele kunnen instellen en/of bedienen.
6.9. Kinderen weten dat mensen steeds nieuwe systemen, instrumenten en producten hebben uitgevonden en zullen uitvinden om hun werk aangenamer, beter, vaardiger, sneller, mooier, preciezer... te maken.
6.10. Kinderen zijn zich bewust van de relatieve waarde van technische systemen.
6.11. Kinderen kunnen zeggen aan welke eisen een bestaande constructie en een constructie die ze zelf willen maken of gebruiken, moet voldoen. 
6.12. Kinderen kunnen hun materialenkennis en hun kennis van constructie-, bereidings- en bewegingsprincipes gebruiken bij het ontwerpen van een constructie of bereiding. (een eindterm)
6.13. Kinderen kunnen een constructieactiviteit of een bereiding correct uitvoeren. 



2 opmerkingen:

  1. Mark, eerst en vooral proficiat met deze blog!
    Zowel naar inhoud als naar technische uitwerking, schitterend!
    Ik zal mij blijkbaar eens moeten verdiepen in deze discussiepunten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij dat je deze dingen op jouw en mijn blog vermeld. Het maakt het allemaal veel duidelijker.
    Je kan inderdaad niet alles dat volgens een stappenplan werkt hieronder plaatsen.
    Ik wist ook niet dat je drie criteria moest volgen in een opdracht.
    Maar de idee dat er minder gespeculeerd moet worden over techniek of muzisch werken, maar meer doen, gecombineerd, daar blijf ik verlopig toch nog wel bij.
    Hoe meer informatie, hoe beter!Dus als je nog iets hebt wat ik moet weten, stuur maar door!

    BeantwoordenVerwijderen